Att vara Lattemamma

Det är pice of cake - sitter i soffan med fötterna på bordet, läser en tidning och dricker kaffe medan lilla bebis bus sussar sött i sin vagga. När lilla bebis bus inte sussar sött i sin vagga ligger hon på golvet och jollrar så glatt så glatt. Det är pice of cake!

Helt seriöst jag minns inte ens när jag läste en tidning sist. Inte heller minns jag när jag senast satt i soffan med fötterna på bordet och drack kaffe. Jag minns faktiskt inte ens när jag satt i soffan sist av någon annan anledning överhuvudtaget än att amma.

Jag kan däremot säga att jag varje morgon sätter på datorn för att i alla fall läsa nyheterna på Aftonbladet och varje kväll stänger av den igen - utan att ha hunnit läsa nyheterna. Jag kan också rabbla upp alla gånger jag satt på kaffe och något av följande tre scenarion infunnit sig; att jag glömt bort det och när jag väl kommit på det igen är det fyra timmar sedan kaffebryggaren stängde av sig - alltså sex timmar efter att jag satte på det där kaffet jag var så sugen på då. Eller att jag faktiskt hinner hälla upp en kopp som jag tre timmar senare hittar ståendes med kallt kaffe i typ badrumsskåpet eller nått. Men det vanligaste måste ändå vara att jag häller upp kaffe och sen sveper det. Med sveper det så menar jag så där som man gjorde på krogen för länge sen när man hade Tequila race typ - svepa fort som fan alltså - eller mer gapa jävligt stort och kasta in allt i koppen på en gång i en enda sväljning utan att varken känna smak eller konsistens. 


Lattemamma. De har det alltid så välstädat och rent också. Det har vi med! Men det är för att jag vill ha det så och då kommer på mig själv att så fort Agnes somnat å tar jag ett race, sätter på kaffe så det ska vara klart när jag är klar - börjar i vardagsrummet, viker alla filtar och lägger kuddarna rätt, plockar bort alla kräk handdukar, bär ut disk till diskmaskinen, sätter igång den och tar ett race i köket med dammtrasan, förbereder mellanmålet till de andra barnen. Oftast förbereds även kvällsmaten, in på toa och torkar av , fyller på toapapper och byter handdukar, tittar i farten på toaletten och funderar på om jag behöver använda den men tänker att det är inte panik än så jag tar ett race där nere först.

Ner för trappen, bäddar sängar, hämtar en hög skitiga kläder på var unges rum, tömmer tvättmaskinen och tumlaren och startar båda på nytt, viker tvätt och lägger in i garderoberna. In i badrummet och byter handdukar, fyller på toapapper och tittar igen på toaletten och känner efter men nä, jag klarar mig en stund till. Så är allt i sin ordning efter en snabb sväng med snabeldraken och jag ska äntligen sätta mig i soffan och vila fötterna en sväng, just som röven snuddar vid tyget hör jag hur Agnes vaknar och är hungrig, ni vet så där vrålhungrig som bara bebisar kan vara - hämtar henne och slår mig ner i soffan.

Just som hon har börjat äta inser jag att jag inte bara borde ha tittat på toaletten när jag var där inne och plockade, jag inser också att tv dosorna ligger utom räckhåll, att min mobil är kvar i köket, hemtelefonen ligger nere och kaffet som jag satte på innan jag började plocka nu har stått på så länge att bryggaren stängt av sig och kaffet har blivit kallt. Dessutom inser jag att jag har glömt att äta lunch. Att vara Lattemamma det är verkligen pice of cake.

Om man bara kunde lära sig att bara ägna sig åt kaffet och inget annat när lilla bebis bus sover...

...idag ska jag i alla fall bara ägna mig åt kaffe, lämnar huset och drar på bebis date inne i stan. Men jag har ju varit uppe sen 04:50 så allt det där som måste fixas är redan klart.

Ha en underbar dag gott folk och på återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0